DAĞITIM FİRMALARI İLE YAPILAN ANLAŞMALAR

Akaryakıt ve Lpg sektöründe istasyonlar Dağıtım Firmaları ile genelde 5 yıllık bir bayilik sözleşmesi yaparlar.EPDK’ya verilen standart sözleşmenin yanında karşılıklı mutabakatla imzalanan Ticari şartların yazıldığı bir protokol yapılır.

Bu Ticari protokol, genelde Dağıtım Firmalarının istediği şekilde oluşur.Bu protokolün omurgasını 5 yıl boyunca bayinin ana dağıtıcısından temin edeceği ürünlerin alım şartları oluşturur. Omurgayı,vade seçenekleri,olası alınacak hibe’nin karlılığa etkisi ve kredinin geri ödenmesi durumları ,ariyetlerin iadesi veya bayiye faturalandırılması gibi durumlar çevreler.

Bayiler,istasyon işletmeyi çok iyi bilirler.Ancak bayilik anlaşması 5 yılda bir yapıldığı için piyasa şartlarını çok iyi takip edemezler.Sözleşme süresi yaklaştıkça akıllarında olan dağıtım firmaları ile görüşmeler yaparak kıyaslama yaparlar.

Ana dağıtım firmalarının, bayililere verilecek karlılık için hazırlattığı DSF isimli bir program vardır.Bu program çoğu dağıtım firmasında aynı mantıkla çalışır.

Dağıtım Firmasının karlılığının belli bir seviyenin altına düşmemesi.

Peki bu seviyenin altına düşmesine ne sebep olur? Bu seviyenin altı dağıtım firmalarını zarar ettirmez.Ancak bayiyi çok fazla kar’a geçirir.

Kısa bir örnekle,yıllık cirosu 20 milyon tl. olan bir bayi.karlılığı %1 yukarı olan bir anlaşma yaparsa 20 milyon da %1 200.000tl./yıl yapar.5 yıllık sözleşmede 200.000X5=1.000.000TL. Bayi 5 yıllık sözleşmenin birinci gününde 1.000.000tl. kar’a geçer.Tabi ki bugün 20 milyon olan cironun birinci yıldan sonra gerek satış hacminin artması,gerekse fiyatlarda ki yükselişten dolayı daha da yükseleceğini hesaba katarsak bayinin sözleşme şartlarından doğan kar’ı artacaktır.

Bayi aynı karlılığı hibe,ariyet,vade gibi argümanlarda da elde eder.

Danışmanlık firmaları değişen piyasa şartlarını gün be gün takip ederler.Dağıtım Firmalarının ne verip veremeyeceğini bayiden daha iyi analiz ederler.

Çeşitli Dağıtım Firmalarının sözleşme örneklerini görüp analiz ettiklerinden dolayı nelerin bayiye kar veya zarar getireceğini daha iyi görürler.

Dağıtım firmalarının sözleşme için gelen bölge ve yatırım sorumluları bayileri severler.Ancak maaşlarını çalıştıkları firmalardan almalarından dolayı Anadolu tabiri ile Ekmek Yedikleri Yerin Kılıcını sallarlar.

Danışmanlık firmaları ise ücretlerini bayilerden aldıklarından dolayı bayinin kar’ı için çalışırlar.

Danışmanlık firmaları aldıkları ücretlerinin onlarca katını sözleşme esnasında bayiye zaten kazandırırlar.

Adress Müşavirlik San.ve Tic.A.Ş.

Mehmet Niyazi Çınar